W każdym dużym środowisku biurowym można spotkać wiele różnych grup wiekowych.
To wspaniała cecha: młodsi pracownicy mogą czerpać z doświadczenia dojrzałych pracowników, a starsi mogą złapać bakcyla entuzjazmu od młodszych. Jest to recepta na integracyjne i produktywne środowisko pracy.
Czy tak łatwo jest to połączyć i zarządzać?
Niestety, nie!
Każda osoba pracująca we współczesnym biurze ma swoją własną osobowość. Ma mocne i słabe strony, mocne strony, opinie i różne zestawy umiejętności. Kiedy ścierają się ze sobą dwie szczególnie silne osobowości, jest to problem, ale kiedy ścierają się ze sobą dwie silne osobowości z różnych grup wiekowych, może to mieć poważne konsekwencje!
Powodem tak dużej różnorodności grup wiekowych w środowisku biurowym jest fakt, że musimy pracować dłużej niż kiedykolwiek wcześniej. Wiek emerytalny w Wielkiej Brytanii stale się podnosi - przewiduje się, że do 2028 r. osiągnie 67 lat zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet. W związku z ciągłym podnoszeniem wieku, w którym można pobierać emeryturę i cieszyć się złotymi latami, coraz więcej osób przekonuje się do konieczności dłuższego pozostania w pracy.
Pytanie, czy dzisiejsze młode pokolenia będą mogły kiedykolwiek przejść na emeryturę, jest na ustach wielu osób; jeszcze tego nie wiemy, ale wygląda na to, że w nadchodzących dziesięcioleciach wiek ten jeszcze się podniesie.
Ponieważ większość ludzi nie może sobie pozwolić na przejście na emeryturę przed osiągnięciem wieku emerytalnego, staje przed koniecznością pozostania w środowisku biurowym, siedząc przy biurku z komputerem. Oczywiście w tym samym czasie rekrutowane są także świeże, młode talenty, a to oznacza, że dwa końce spektrum wiekowego muszą się ze sobą zgrać, pracować razem i współpracować, aby firma mogła się rozwijać i rosnąć w siłę.
Wiąże się to z pewnymi wyzwaniami, ale nie jest niemożliwe. Musisz zrozumieć, zwłaszcza jako menedżer, że każdy człowiek różni się pod względem osobowości, ale poszczególne grupy wiekowe (takie jak millenialsi, pokolenie X, osoby z wyżu demograficznego itp.) mają również swoje kluczowe cechy, które zostały zakorzenione w kulturze, w której dorastali.
Na przykład, millenialsi wychowali się z Internetem u boku, co daje im możliwość wyszukania w Google wszystkiego, na co chcieliby znać odpowiedź, od momentu narodzin lub niedługo potem! Z drugiej strony, starsze grupy wiekowe pamiętają czasy, kiedy Internet nie był tak powszechny, co w pewnym sensie może utrudniać im przyswajanie nowych technologii tak szybko, jak osobom, które obcowały z nimi przez całe życie.
Chodzi tu również o umiejętność radzenia sobie ze zmianami w środowisku pracy i nieuleganie im. Na przykład stoły o podwyższonej wysokości mogą wydawać się dziwnym pomysłem dla osób z pokolenia wyżu demograficznego, ale nie dla millenialsów.
Zrozumienie tych subtelnych różnic i umiejętność zjednoczenia wszystkich w jedną szczęśliwą rodzinę zespołową ma kluczowe znaczenie, jeśli chcesz, aby Twoje środowisko pracy było pozytywne i produktywne.
Ten przewodnik po różnicach pokoleniowych w pracy dostarczy Ci wszystkich niezbędnych informacji na temat grup wiekowych dominujących we współczesnym społeczeństwie, potencjalnych mocnych i słabych stron, jakie mają jako jedna grupa (pamiętając, że każdy ma też swoje indywidualne zestawy), a także najlepszych sposobów podejścia do każdej z nich i motywowania ich.
Zdobywając te informacje, menedżerowie są w stanie zapewnić harmonijne środowisko pracy, dbając zawsze o poziom morale.
Jakie są główne grupy pokoleniowe w obecnym świecie pracy?
Media nadały nazwy pewnym grupom wiekowym. Choć nie jest mądrym posunięciem dzielenie pracowników na poszczególne grupy wiekowe i nadawanie im nazw zespołów przy meblach w biurze korporacyjnym, warto posiadać podstawową wiedzę na temat tych grup, a także rodzaju środowiska społecznego, w którym się wychowywali.
Wspomnieliśmy wcześniej o przykładzie technologicznym i jest to prawdopodobnie największe wyzwanie, z jakim trzeba będzie się zmierzyć, mając do czynienia z różnymi grupami wiekowymi w swoim środowisku biurowym. Zdolność do opanowania nowego pakietu oprogramowania i szybkiego dostosowania się do niego jest jednym z prekursorów produktywności, a jeśli masz pracowników, którzy nieco wolniej rozumieją i korzystają z pakietu, ważne jest, aby zrozumieć to wcześniej i wprowadzić specjalny pakiet szkoleń i wsparcia.
Zrozumienie głównych grup pokoleniowych pozwoli Ci uzyskać te informacje z wyprzedzeniem.
Główne grupy pokoleniowe w obecnym świecie pracy to:
- wyż demograficzny - urodzeni między 1946 a 1964 r.
- Generacja X - urodzeni między 1965 a 1976 r.
- Milenialsi (czasami określani jako pokolenie Y) - urodzeni między 1977 a 1995 r.
- Gen Z, iGen lub centennials - urodzeni od 1996 r. do dziś.
Aby szybko dowiedzieć się, czego można się spodziewać po rozmowie pokoleń, obejrzyj ten przydatny film.
Najstarszą grupą wiekową w Twoim biurze będą osoby z wyżu demograficznego, a prawdopodobnie większa będzie liczba milenialsów, którzy są obecnie dominującą grupą w organizacjach. Oczywiście, z każdym rokiem to się zmienia i wkrótce będziemy świadkami wzrostu liczby pracowników z pokolenia Z.
Dla pracodawcy ważne jest, aby poszukiwać jak najlepszych talentów, niezależnie od wieku. Aby zapewnić sprawiedliwe i integracyjne środowisko pracy, nigdy nie należy dyskryminować ze względu na wiek.
Kiedy rekrutujesz nowego pracownika, oczywiście bierzesz pod uwagę wiek w kontekście przejścia na emeryturę i to, jak długo będzie on dla Ciebie pracował, zanim ten czas nadejdzie, ale jeśli dana osoba jest najlepszą kandydatką na dane stanowisko pod względem umiejętności i doświadczenia, musisz ją zatrudnić. Tak właśnie działa sprawiedliwość, różnorodność, równość i integracja.
Mimo to świeżo utalentowani pracownicy mają nowe pomysły i doskonałe wyczucie nowych technologii. Jest to niezwykle korzystne w środowisku pracy, zwłaszcza w biurach, w których technologia ciągle się zmienia.
Sprawdź tę infografikę, aby dowiedzieć się nieco więcej o każdym z typów pracowników.
Źródło - http://crestcomleadership.com/wp-content/uploads/2016/11/EN_02B_MultiGeneration_Infographic.pdf
Baby Boomers
Prawdopodobnie najstarsza grupa w Twoim miejscu pracy, osoby z wyżu demograficznego były pierwszą grupą, która naprawdę wstała i podjęła działania w zakresie rozwoju kariery i postępu dla jednostki.
Osoby z wyżu demograficznego zapoczątkowały rewolucję polegającą na przedkładaniu kariery nad życie osobiste, a ze względu na bardziej rygorystyczny i tradycyjny sposób myślenia w tamtych czasach spotkały się z dużą krytyką. To właśnie wyżowi demograficznemu zawdzięczamy możliwość przykładania tak dużej wagi do życia zawodowego, jeśli taką drogę wybierzemy. Mówiąc prościej, wyż demograficzny dał nam możliwość wyboru!
Choć osoby z wyżu demograficznego mają o wiele większą zdolność przystosowywania się do zmian w miejscu pracy niż ich poprzednicy, mogą mieć problemy z niektórymi z najbardziej aktualnych koncepcji środowiska biurowego, takimi jak nowe osiągnięcia technologiczne i współpraca z wieloma ludźmi.
Choć z pewnością nie są egoistami (a nie można przypisywać całej generacji jednej cechy), pokolenie wyżu demograficznego rozpoczęło rewolucję w kierunku osobistego sukcesu poprzez gratyfikację, czyli robienie tego, co się chce, dla siebie. W przypadku niektórych członków tej grupy wiekowej może się to przejawiać we współpracy i dzieleniu się pomysłami przy okrągłym biurowym stole i jest to coś, czego menedżerowie powinni być świadomi i wykorzystywać we właściwy sposób.
Z drugiej strony, osoby z wyżu demograficznego są w stanie wspierać, doradzać i dbać o młodszych pracowników, zapewniając fantastyczne możliwości mentoringu.
Główne cechy tej grupy to:
- ogólny optymizm
- Dobrzy gracze zespołowi
- Pracowitość, często granicząca z pracoholizmem
- Oddani swojej roli i lubiący się angażować
Gen X
W porównaniu z pokoleniem wyżu demograficznego, członkowie generacji X są tymi, którzy kładą większy nacisk na równowagę pomiędzy życiem domowym i zawodowym. Pracownicy należący do generacji X są prawdopodobnie niezależni, silni i chętni do podejmowania nowych wyzwań.
Problem polega na tym, że - prawdopodobnie dość niesprawiedliwie - osoby należące do generacji X są również często określane jako leniwe lub trudne. Wynika to z faktu, że to właśnie ta grupa wymyśliła równowagę między życiem zawodowym a domowym i zdaje sobie sprawę, że praca i krzesło biurowe to nie wszystko!
Ponownie, nie można porównywać wszystkich osób urodzonych w tym samym przedziale czasowym, ale chodzi o to, że osoby należące do generacji X potrzebują wyzwań i nowych umiejętności, które będą im sprzedawane w sposób, który powie im, co to dla nich oznacza. Ich niezależna natura sprawia, że nieustannie poszukują rzeczy, które przynoszą im wartość. Ponadto osoby należące do pokolenia X są znane z dużych umiejętności technicznych i często potrafią dość szybko przyswajać nowe technologie, zwłaszcza w porównaniu z osobami z wyżu demograficznego.
Główne cechy tej grupy to:
- Wiara w pozytywną równowagę między życiem domowym i zawodowym.
- Stawiają na samodzielność
- Preferują pracę nieformalną, a nie w formalnym środowisku
- Potrafią się przystosować i mogą pracować w różnych miejscach.
Milenialsi
Najliczniejszą grupą pracowników w Twoim biurze są prawdopodobnie milenialsi, którzy obecnie dominują na brytyjskim rynku pracy w około 35%. Grupa ta urodziła się i dorastała w czasach, gdy powstawał Internet i dokonywały się najbardziej imponujące skoki technologiczne. W rezultacie większość czynności wykonują oni w sposób technologiczny, a w życiu codziennym polegają na Internecie, smartfonach i innych urządzeniach.
Milenialsi są prawdopodobnie najbardziej odporną grupą, jeśli chodzi o radzenie sobie ze zmianami w miejscu pracy. Jest również prawdopodobne, że ta grupa będzie poszukiwać nowych wyzwań, być może elastycznych opcji pracy, a jednocześnie przywiązuje dużą wagę do różnorodności i integracji z otoczeniem.
Millenialsi są również grupą skoncentrowaną na współpracy, ponieważ wychowali się w czasach, kiedy nawiązywanie przyjaźni i kontakty towarzyskie były uważane za niezwykle ważne. ważne w okresie młodości. Rodzicami milenialsów są często osoby z wyżu demograficznego, a jeśli w Twoim miejscu pracy są obie grupy, być może będziesz musiał skupić się na tym, aby nie było atmosfery "rodzic i dziecko" lub przeszkód.
Milenialsi mogą być dość wybuchowi, wiedzą, czego chcą i są dość wymagający w dążeniu do tego celu. Millenialsi są skłonni zabierać głos, gdy uważają, że coś nie jest w porządku, i choć jest to idealne rozwiązanie dla sprawiedliwego środowiska pracy, może jednocześnie stanowić wyzwanie dla menedżerów!
Jednak podczas współpracy przy drewnianym stole w sali konferencyjnej większość milenialsów z radością dzieli się swoimi pomysłami.
Główne cechy tej grupy to:
- Optymistyczni i otwarci
- Pewność siebie i wiara w przyjęcie odpowiedzialności
- Łatwo przystosowują się do zmian i dobrze sobie z nimi radzą
- Są bardzo dobrze zorientowani w kwestiach technicznych.
Gen Z
W chwili obecnej w Twoim biurze jest prawdopodobnie mniej pracowników z generacji Z, ale to się prawdopodobnie zmieni, ponieważ osoby te kończą edukację i zaczynają szukać pracy, pracując aż do ewentualnego stanowiska kierowniczego!
Jeśli chodzi o świeże talenty, gen Z są będą największą grupą, która pojawi się na Twojej drodze za kilka lat, pełną wiedzy technologicznej i prawdziwie zespołowego podejścia. W potencjale gen Z tkwi ogromna siła, ale połączenie pokolenia wyżu demograficznego z tą najmłodszą grupą może być dla niektórych wyzwaniem.
Nie wiemy jeszcze zbyt wiele na temat tego, jak osoby z generacji Z odnajdą się w wielopokoleniowych miejscach pracy, ale mają one wiele podobieństw do millenialsów. To prawdziwe pokolenie, które stawia na rozwój i szczęście osobiste. gen Z prawdopodobnie będzie przywiązywać jeszcze większą wagę do życia domowego i równowagę między życiem prywatnym a zawodowym i prawdopodobnie będą jednymi z największych beneficjentów wzrostu elastycznych możliwości pracy.
Główne cechy tej grupy to:
- Bardzo zaawansowane technologicznie
- Elastyczność i zdolność do pracy na różne sposoby, w różnych miejscach
- Gracze zespołowi i wspaniali współpracownicy
- Głodni i chętni do pracy
Ponieważ millenialsi i osoby z pokolenia Z mogą brzmieć dość podobnie, obejrzyj ten film, który wyjaśnia kilka kluczowych różnic.
Czy naprawdę możemy przypisać wszystkim osobom ich pokoleniową szczotkę?
Nie! I właśnie na tym musimy się przez chwilę skupić. Większość cech wymienianych w odniesieniu do pokoleń i różnic między nimi to stereotypy, ale nie oznacza to, że informacje te nie są prawdziwe.
Choć możemy mówić o grupach pokoleniowych i ich głównych cechach, powinniśmy pamiętać, że każdy człowiek jest indywidualnością samą w sobie. Takie samo zastrzeżenie przeczytasz, jeśli zaczniesz czytać o różnych typach osobowości, np. o teście osobowości Briggs Myers i jego wynikach.
Testy tego typu podają szeroki zakres cech, które są wspólne dla danej grupy osobowości, ale nikt nigdy nie pasuje do nich w 100%. Ten sam tok myślenia należy przyjąć, analizując grupy pokoleniowe.
Naszym celem jest przedstawienie tła czasu, w którym poszczególne osoby się urodziły, oraz warunków, w jakich dorastały pod względem społecznym, tzn. technologicznym i pod względem rywalizacji o karierę. Czytając to, można uzyskać cenny wgląd w ich podejście do świata pracy, w to, co uważają za ważne i jakie mogą być ich mocne strony. Mimo to należy również zrozumieć ich różnice osobiste.
Jak różnice pokoleniowe wpływają na morale
Wyobraź sobie przez chwilę siebie i jednego z rodziców. Jesteście dwoma różnymi pokoleniami. Czy myślicie w ten sam sposób? Czy przywiązujecie wagę do tych samych rzeczy? Czy podchodzicie do zadań dokładnie tak samo?
Nie. Pokolenia zachowują się i reagują inaczej, ponieważ wpływają na nie różne rzeczy. Rozmowy na skórzanych krzesłach w sali konferencyjnej między różnymi pokoleniamimogą przynieść bardzo odmienne poglądy i doświadczenia.
Twoi rodzice mogli być pod wpływem "tradycyjnego modelu rodziny", np. czasów, gdy od mężczyzn oczekiwano, że pójdą do pracy, a kobieta zostanie w domu i zajmie się dziećmi. Dziś ten pogląd jest całkowicie przestarzały, i słusznie. Dziś kobiety mają taką samą swobodę robienia wszystkiego, co chcą, jeśli chodzi o karierę zawodową, jak mężczyźni, ale twoi rodzice lub dziadkowie mogą mieć z tym problem, ponieważ od najmłodszych lat wpajano im, że muszą postępować w określony sposób.
Społeczeństwo i jego tak zwane zasady potrafią wpływać na nas i na nasz sposób myślenia, nawet nie zdając sobie z tego sprawy.
Tak więc, używając tego samego przykładu, jako millenialsi możecie uważać za niedorzeczne, że wasi rodzice wierzą w ten sam tradycyjny sposób myślenia, ale nie widzą w tym nic złego. Odwróćmy to na chwilę i nie widzimy żadnego problemu w zrobieniu sobie przerwy w karierze i podróżowaniu po świecie, ale nasi rodzice mogą to postrzegać jako niepotrzebne ryzyko finansowe, a może nawet lekkomyślność.
My myślimy i podchodzimy do sytuacji w różny sposób i to samo można powiedzieć o środowisku pracy, w którym wpływ mają różne pokolenia.
Zapoznaj się z tą infografiką, która zawiera nieco więcej informacji na temat podejścia różnych pokoleń do sytuacji w pracy.
Źródło - https://www.visualcapitalist.com/generations-approach-workplace/
Jeśli w Twoim miejscu pracy przeważają millenialsi i generacja Z, prawdopodobnie masz bardzo konkurencyjną, nastawioną na współpracę i zaawansowaną technologicznie przestrzeń biurową, pełną stref, biurek i obszarów współpracy. Oba te pokolenia wiedzą, czego chcą i dążą do tego, czasami kosztem innych. Z drugiej strony, jeśli Twoje biuro składa się z mieszanki pokolenia X i pokolenia wyżu demograficznego, możesz napotkać dwa całkowicie sprzeczne ze sobą sposoby myślenia. Może to ujawnić się podczas sesji burzy mózgów i doprowadzić do nieporozumień.
Jak sobie z tym poradzić? Twoi pracownicy z pewnością są na tyle dojrzali, by zrozumieć, że każdy ma swoje zdanie. opinię i akceptują obie strony sporu. Może się jednak okazać, że w rezultacie zaczną się w nich rodzić niechęci. Może to mieć bardzo negatywny wpływ na morale, a wszyscy wiemy, że morale jest ściśle powiązane z wydajnością.
Nauka przezwyciężania konfliktów w biurze to ogólnie rzecz biorąc ważna kwestia, ale gdy w grę wchodzą kwestie pokoleniowe, pilność rozwiązania problemu wzrasta dziesięciokrotnie. Kiedy dwóch sąsiadów z biura nie dogaduje się ze sobą, całe biuro odczuwa to napięcie.
Stworzenie radosnej, kreatywnej i sprzyjającej współpracy przestrzeni biurowej, w której wszyscy są traktowani sprawiedliwie i równo, to najlepszy sposób na to, aby różnice pokoleniowe nie miały negatywnego wpływu na morale. Zapewnienie komfortowego środowiska, które inspiruje, a nie tłumi opinie, jest niezwykle istotne, dlatego dobrym wyborem może być skorzystanie z innowacyjnych planów siedzeń biurowych.
Z drugiej strony, posiadanie różnych pokoleń w jednej przestrzeni roboczej może przynieść poważne korzyści. Wszyscy pracujący razem, czujący się wspierani i pielęgnowani, mający możliwość czerpania pomysłów z różnych punktów widzenia - wszystko to wskazuje na produktywność, ale tylko wtedy, gdy morale pozostaje na wysokim poziomie.
Do tej pory skupialiśmy się na aspektach negatywnych, np. na tym, co się stanie, gdy dojdzie do zderzenia pokoleń, ale powinniśmy skupić się także na aspektach pozytywnych. Główne korzyści wynikające z posiadania w miejscu pracy przedstawicieli różnych pokoleń są następujące:
- Młodsi pracownicy mogą korzystać z doświadczeń starszych członków zespołu i uczyć się od nich.
- Możliwość mentorowania dla wszystkich. W tym przypadku dobrym pomysłem jest zastosowanie modułowego biurka, ponieważ można je z łatwością przenosić.
- Starsi pracownicy mogą przyswajać wiedzę technologiczną od młodszych.
- Różne punkty widzenia i opinie mogą przyczynić się do powstania szerokiego wachlarza pomysłów podczas sesji współpracy
- Wielopokoleniowe miejsca pracy to zdrowe i integracyjne miejsca pracy, o wysokim morale, gdy mieszanka jest odpowiednia
- Wielopokoleniowe miejsca pracy są prawdopodobnie elastyczne pod względem różnych metod pracy
- To, co jedno pokolenie może uznać za problem, drugie może przezwyciężyć i odwrotnie.
- Wielopokoleniowe miejsce pracy tworzy otwartą, integracyjną przestrzeń, która jest przyjazna dla nowych pracowników, niezależnie od ich płci, wieku, niepełnosprawności, wyznania, kultury, rasy itp. Wszystko to podnosi morale i zapewnia produktywność firmy.
Wyzwania, przed którymi możesz stanąć jako menedżer
Wiemy, że różne pokolenia podchodzą do zadań i sytuacji w różny sposób, co może stanowić wyzwanie dla menedżera. Choć zarządzanie każdym pracownikiem w inny sposób nigdy nie jest dobrym pomysłem, ponieważ w efekcie traktuje się ludzi inaczej, ważne jest, aby rozumieć różnice i subtelne sposoby wydobywania z ludzi tego, co najlepsze. Oznacza to rozmowy w cztery oczy na luksusowych krzesłach biurowych i upewnienie się, że każdy jest szczęśliwy w swojej przestrzeni. Polityka otwartych drzwi to idealny sposób, aby upewnić się, że pod powierzchnią nie kryją się żadne zmartwienia, a także świetny sposób na to, aby konflikt był rozwiązywany natychmiastowo, a nie narastał, gotowy wybuchnąć w każdej chwili.
Zapoznaj się z tą interesującą infografiką, która przedstawia kilka kluczowych sposobów podejścia do poszczególnych pokoleń i zarządzania nimi.
Źródło - https://www.shrm.org/resourcesandtools/hr-topics/behavioral-competencies/global-and-cultural-effectiveness/pages/motivating-generations-infographic.aspx
Powinniśmy jeszcze raz podkreślić, że należy oceniać daną osobę jako całość, a nie zakładać, że pasuje ona do swojego pokolenia, ale ogólnie rzecz biorąc, te konkretne informacje dość dobrze ukierunkują Twoje wysiłki w zakresie zarządzania i przywództwa.
Jednym z wyzwań, które mogą pojawić się na Twojej drodze, jest młodszy menedżer próbujący zarządzać zespołem, w którym pracują osoby z wyżu demograficznego lub starsi pracownicy.
Młodzi menedżerowie z pokolenia milenialsów stają przed wieloma wyzwaniami, a sprowadzają się one głównie do tego, że starsi pracownicy nie czują się komfortowo, przyjmując polecenia od kogoś młodszego od siebie. Jest to odwieczny odwieczny problem, który prawdopodobnie nigdy nie zniknie. Jedynym sposobem na pokonanie tego pokoleniowego i menedżerskiego problemu jest zachowanie siły i profesjonalizmu.
Z czasem pracownicy z pokolenia wyżu demograficznego i generacji X przekonają się, że jako menedżer z pokolenia milenialsów masz doświadczenie, wiedzę i umiejętności. know-how i umiejętności, aby zarządzać zespołem. Nie stanie się to jednak z dnia na dzień i trzeba będzie to udowodnić.
Niesprawiedliwe? Tak, ale bez wątpienia doświadczyłeś w swoim życiu zawodowym sytuacji, w której ktoś młodszy od Ciebie zajął wyższe stanowisko. Czy czułeś się z tym trochę dziwnie? Szczerze mówiąc, pewnie tak. Prawdopodobnie przezwyciężyłeś też swoje odczucia na ten temat po tym, jak okazało się, że dana osoba jest odpowiednia do tej pracy.
Poza zarządzaniem starszymi pracownikami, jako menedżer musisz zrozumieć trzy główne wyzwania, jakie stoją przed Tobą w związku z wielopokoleniową kadrą pracowniczą:
- Różnice w preferencjach komunikacyjnych
- Różnice w stylu pracy
- Różnice w aspektach społecznych i kulturowych, tj. w sposobie myślenia
Z poprzedniej infografiki dowiedziałeś się, jakie konkretne sposoby komunikacji preferują różne pokolenia, np. poczta elektroniczna, SMS-y, rozmowy telefoniczne czy wiadomości. Aby środowisko biurowe dobrze funkcjonowało jako całość, wszyscy muszą korzystać z tej samej metody!
Można zauważyć, że pracownicy z pokolenia millenialsów i generacji Z mają nieco bardziej nieformalny styl komunikacji, podczas gdy osoby z wyżu demograficznego i generacji X mogą sprawiać wrażenie bardziej formalnych, preferujących metody papierowe, takie jak listy. Nie można dopuścić do sytuacji, w której w jednej przestrzeni biurowej funkcjonują różne metody komunikacji, a w rezultacie w rezultacieW związku z tym należy opracować jeden sposób, na który wszyscy się zgodzą i z którego wszyscy będą korzystać. E-maile są tu dobrym rozwiązaniem, ponieważ nadal są pisane (co cieszy osoby z wyżu demograficznego i pokolenia X), a jednocześnie mają postać elektroniczną i można je być śledzone (świetne rozwiązanie dla millenialsów i osób z pokolenia Z).
Jak widać, chodzi o to, by znaleźć środka środka!
Styl pracy to coś, do czego przejdziemy w następnej części w następnej części, kiedy będziemy mówić o elastycznym czasie pracy. Osoby z pokolenia wyżu demograficznego i pokolenia X prawdopodobnie najlepiej czują się w pracy w systemie 9-5, w formalnych godzinach, które wypełniają, a następnie wracają do domu. Z drugiej strony, zwłaszcza millenialsi wolą być bardziej elastyczność i chętnie pracują w nietypowych godzinach. Elastyczne formy pracy mogą być tu dobrym wyborem.
Wreszcie, mamy różnice w sposobie myślenia, wynikające z wpływów społecznych i kulturowych.
Niewiele można z tym zrobić i nie należy też próbować tego zmieniać. To, w jaki sposób ktoś był kształtowany w dzieciństwie i w okresie dorastania, jest jego osobistą sprawą i nie należy próbować zmieniać jego sposobu postrzegania świata.
Można natomiast połączyć wszystko razem, dbając o to, by wszyscy pracownicy szanowali różnice wynikające z różnic pokoleniowych. W ostatecznym rozrachunku pracownicy prawdopodobnie nauczą się uważać wszystkie różnice za ujmujące i stanowiące wspaniały element pracy z różnymi ludźmi. Wszyscy możemy się czegoś nauczyć od każdegobez względu na to, kiedy się urodzili.
Oczywiście największym problemem jest opór wobec zmian. Niektórzy pracownicy mogą nie uznać zmiana ale nie zawsze jest to związane z pokoleniem, do którego należą. Niektórzy milenialsi mogą uważać zmiany za trudne, ale ogólnie rzecz biorąc, to starsi pracownicy mogą mieć trudności ze zmianą organizacji pracy, mebli biurowych i technologii, z których korzystają.
Jak można to obejść? Pytając ich o zdanie, informując ich przez cały czas o tym, co się dzieje, i wspierając ich w trakcie wprowadzania zmian, zachowując cierpliwość i odpowiadając na pojawiające się pytania. Jeśli uda Ci się to zrobić, sprawisz, że morale nie spadną, a produktywność pozostanie na wysokim poziomie.
Czy elastyczna praca może pomóc?
Nieco wcześniej wspomnieliśmy, że osoby z wyżu demograficznego i generacji X preferują formalny styl pracy, np. od poniedziałku do piątku, od 9 do 5. Nie dla wszystkich będzie to takie samo, ale ogólnie rzecz biorąc, ta bardziej sztywna i formalna struktura jest tym, co to pokolenie ma to, co to pokolenie znało z poprzedniego życia zawodowego i do czego się przystosowało.
Z drugiej strony stronyz drugiej strony mamy millenialsów i nadchodzącą generację Z, którzy przyjęli bardziej elastyczny sposób pracy. Może to oznaczać freelancing, pracę w charakterze cyfrowego nomada, pracę w domu, a w zasadzie pracę na żądanie. Ten sposób pracy stał się niezwykle popularny w ciągu ostatnich kilkunastu lat, dlatego też te pokolenia zostały otoczone elastycznością w życiu zawodowym.
W czterech głównych grupach pokoleniowych występują dwa sposoby myślenia, więc jak chcesz je połączyć, aby uzyskać pełną harmonię w miejscu pracy?
Możesz zaoferować elastyczne warunki pracy dla tych, którzy chcą je rozważyć.
Obejrzyj ten film, aby dowiedzieć się, dlaczego elastyczny czas pracy może być korzystny dla Twoich pracowników.
Elastyczna praca pozwala na zachowanie równowagi między życiem prywatnym i zawodowym, co może być ważne dla wielu pracowników. Nie każdy musi skorzystać z tej oferty, ale danie pracownikom możliwości poproszenia o elastyczne warunki pracy oznacza, że tworzysz kompromis. Pozwala to na pracę w sztywnym systemie 9-5 dla tych, którzy go preferują, ale jednocześnie zapewnia elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy dla tych, którzy wolą bardziej nieformalne rozwiązania.
Pracownicy, bez względu na wiek, będą o wiele bardziej zmotywowani przez pracodawcę, który pozwala im stworzyć warunki pracy najlepiej odpowiadające ich potrzebom. Gdy pracownicy znajdą metodę pracy, która idealnie pasuje do ich potrzeb i stylu życia, będą pracować ciężej, dłużej i bardziej efektywnie dla danego pracodawcy. To stwierdzenie nie ma żadnych minusów!
Podsumowanie
Miejsce pracy, w którym pracują przedstawiciele różnych pokoleń, zawsze będzie interesującym miejscem pracy. Wszyscy możemy uczyć się nowych rzeczy każdego dnia, ale doświadczenie pokolenia wyżu demograficznego lub pokolenia X będzie bardzo pomocne dla osób z pokolenia millenialsów i generacji Z. Dla porównania, młodzieńczy entuzjazm millenialsów lub generacji Z również pomoże osobom z wyżu demograficznego i generacji X.
Kluczem jest zapewnienie, aby wszyscy się dogadywali i aby różnice pokoleniowe nie zaczęły wpływać na poziom morale w Twoim biurze. Jeśli tak się stanie, może to być śliski stok w kierunku sytuacji bardzo nieproduktywnej. Twoim zadaniem, jako menedżera, jest dopilnowanie, aby tak się nie stało, poprzez odpowiednie zarządzanie różnymi pokoleniami i osobowościami oraz zapewnienie integracyjnego i równego miejsca pracy dla wszystkich, niezależnie od wieku.