Rozmowy w biurze: Zarządzanie różnymi typami osobowości w biurze

Rozmowy w biurze: Zarządzanie różnymi typami osobowości w biurze

Za jaki typ osobowości siebie uważasz? Czy jesteś spokojny? Zorganizowany? A może jesteś bardziej porywczy? Czy reagujesz szybko, a myślisz później?

W środowisku biurowym może występować wiele różnych osobowości, a ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia konfliktów i problemów, niezwykle ważna jest umiejętność łatwego zarządzania tymi różnymi osobowościami. Wielu pracodawców dokłada starań, aby dowiedzieć się więcej o różnych typach osobowości, a nawet uczestniczy w kursach szkoleniowych, aby móc je rozpoznawać. Kiedy już jednak wiadomo, jaki typ osobowości posiada dana osoba, jak można nią skutecznie zarządzać, dostosowując swoje podejście do cech i bodźców występujących u danej osoby?

Może to być czasochłonne, ale jeśli chodzi o maksymalne wykorzystanie potencjału pracowników, jest to kluczowy obszar, który należy rozważyć.

To proste - im skuteczniej potrafisz nie tylko zidentyfikować typ osobowości danej osoby, ale także poświęcić na to czas, a następnie zarządzać nią we właściwy sposób, tym efektywniej będzie ona dla Ciebie pracować. To wszystko wiąże się z wydajnością, ale także z tym, że pracownicy czują się docenieni, ponieważ poświęcasz czas na to, aby ich naprawdę poznać i odpowiednio dostosować swoje podejście. Elastyczność w stylu zarządzania ma kluczowe znaczenie, ale warto zwrócić uwagę na kilka obszarów, które mogą w tym pomóc.

Identyfikacja typów osobowości

Pierwszym zadaniem jest rzeczywiste zidentyfikowanie typów osobowości w swoim biurze. Kim są myśliciele? Kim są osoby emocjonalne? Kim są logicy? Myśliciele i logicy mają tendencję do podejmowania decyzji na podstawie faktów i liczb, natomiast osoby emocjonalne podejmują decyzje na podstawie przeczuć i własnych odczuć. Obie te umiejętności są przydatne, a wiedza o tym, kto jest kim, pozwala odpowiednio dobierać zadania.

Najlepszym sposobem na określenie typu osobowości jest obserwowanie, w jaki sposób dana osoba reaguje, gdy ktoś się z nią konfrontuje lub nie zgadza. Czy staje do walki i walczy w swoim narożniku? Czy wzrusza ramionami i ignoruje sytuację? Czy staje się emocjonalna? Obserwuj uważnie i ucz się.

Poświęć czas na rozmowę

Regularne spotkania z pracownikami mogą pomóc w lepszym poznaniu ich, a tym samym w określeniu typu osobowości. Następnie można dostosować swój styl zarządzania do tego, czego się dowiemy. Pomaga to również budować zaufanie, czyli proces dwukierunkowy, który w miejscu pracy działa cuda!

Przyjmij właściwy styl zarządzania

Kiedy musisz porozmawiać z konkretnym pracownikiem, poświęć trochę czasu przed spotkaniem, aby szybko przeanalizować jego cechy osobowości. Jeśli są oni bardziej emocjonalni, unikaj zbyt ostrego tonu, a zamiast tego mów w sposób łagodny, ale stanowczy. Jeśli jest bardziej pewny siebie, możesz być nieco twardszy, nie obawiając się reakcji emocjonalnej.

Podobnie, gdy trzeba powierzyć określone zadania pracownikowi, należy określić rodzaj zadania, a następnie przyjrzeć się cechom osobowości, aby dopasować zadanie do odpowiedniej osoby. Jeśli praca polega na podawaniu faktów i liczb, należy wybrać osobę logicznie myślącą. Jeżeli praca polega raczej na rozmowach z ludźmi, wybierz osobę, która jest życzliwa i potrafi słuchać. Każda osoba ma swoje mocne strony, które można wykorzystać.

Stwórz poczucie pracy zespołowej

Praca zespołowa jest najważniejszym sposobem na zbliżenie wszystkich do siebie, dlatego warto przyjrzeć się przestrzeni biurowej i rozwiązaniom w zakresie mebli biurowych oraz zastanowić się, w jaki sposób można stworzyć warunki do pracy grupowej. Siedziska kabinowe są doskonałym sposobem na zebranie małych grup w celu omówienia zadania i przeprowadzenia burzy mózgów, podobnie jak wydzielona przestrzeń na przerwy. Wszystkie te elementy można znaleźć w komercyjnych meblach biurowych, a także w biurkach z ławkami, meblach do stołówek i innych produktach, które pomagają podsycać poczucie współpracy i pracy zespołowej.

Pamiętaj, że nie wszyscy będą Cię lubić

Jako menedżer nie jesteś stworzony do tego, aby być najlepszym przyjacielem wszystkich pracowników. Owszem, chcesz mieć dobre relacje z pracownikami, ale mogą się zdarzyć sytuacje, w których ludziom nie spodoba się decyzja, którą podjąłeś, lub coś, co miałeś do powiedzenia. Nie ma w tym nic złego, nie bierz sobie tego do serca. Niektóre typy osobowości są bardziej ogniste niż inne i choć w danej chwili może to być trudne, pamiętaj o swojej roli i o tym, że nie wszystkie osobowości się lubią i zgadzają się na wszystko.

Jak radziłeś sobie w przeszłości z różnymi typami osobowości w swoim miejscu pracy? Porozmawiajmy!