Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość mebli biurowych

Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość mebli biurowych

Wszystko ewoluuje wraz z upływem czasu, od jedzenia po napoje, od ubrań po biżuterię, dotyczy to również mebli biurowych. Najwcześniejsze biurko zaczynało się od kawałka drewna, najwcześniejsze krzesło nawet się nie ruszało, a najprostsza szafka była dosłownie półką. Kiedy pomyślimy o tych wszystkich śpiewających i tańczących meblach biurowych, które mamy obecnie, to naprawdę aż dziw bierze, że tak wiele się zmieniło.

Meble biurowe naprawdę zmieniły się diametralnie i na szczęście są o wiele bezpieczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej! Najwcześniejsze krzesła biurowe wiązały się z wysokim ryzykiem wypadnięcia z nich, a najwcześniejsze biurka nie były w najmniejszym stopniu wygodne! Ergonomia była słowem, o którego istnieniu nikt nie wiedział, a tym bardziej o jego znaczeniu! Przestrzeń do odpoczynku? Nikt nie miał o tym pojęcia, ale w dzisiejszych czasach jesteśmy zwolennikami nowoczesnego podejścia do planowania przestrzeni biurowej i mebli biurowych.

Aby uzmysłowić sobie, jak daleko zaszliśmy, przyjrzyjmy się ewolucji mebli biurowych w ciągu ostatnich kilku stuleci.

Najwcześniejsze meble biurowe - lata 1800

Kiedy pierwsze biuro zaczęło naprawdę funkcjonować, meble, które je zdobiły, były bardzo podstawowe. Możesz sobie wyobrazić, o czym mówimy - drewniane krzesła i biurka, nic nie miało kółek, nic się nie ruszało, wszystko było statyczne i naprawdę bardzo niewygodne. To właśnie w tym stuleciu wynaleziono krzesło biurowe, a jego twórcą był sam Darwin. Krzesło to było najbardziej podstawowym prototypem, jaki można sobie wyobrazić, ale nieco dalej w przyszłość prezydent USA Jefferson dodał do projektu kółka. Naprawdę nie wyobrażasz sobie, aby te dwa wynalazki miały wiele wspólnego z krzesłem biurowym, na którym siedzisz obecnie, prawda?

W XIX wieku nie wszystko było jednak całkowicie podstawowe, ponieważ pod koniec wieku wprowadzono biurka z blatem na kółkach i podstawowe systemy archiwizacji. Zwykle składały się one z szuflad oddzielonych kawałkami tektury, podobnie jak stare systemy segregatorów, które można było spotkać do początku lat 90. Na szczęście w dzisiejszych czasach jesteśmy bardziej zainteresowani cyfrową stroną przechowywania danych!

W tym czasie nie było jeszcze komputera stacjonarnego ani laptopa, nie mówiąc już o tablecie, więc wszystko opierało się na starej, dobrej maszynie do pisania. Pojawiła się ona dopiero w 1867 roku, a z powodu jej rozwoju, który został szybko zaadoptowany przez biura na całym świecie, biurko z blatem typu roll top stało się dosłownie zbędne i zostało zastąpione przez zwykłe płaskie biurko, które można spotkać do dziś. Bardziej ekskluzywne typy biurek miały szuflady po obu stronach, ale szczerze mówiąc, był to dosłownie drewniany stół, a nie najnowocześniejsze biurka biurowe, jakie można spotkać dzisiaj! Wyobrażasz sobie, jak można siedzieć przez siedem godzin przy płaskim biurku, na krześle, które miało tylko kółka i nie miało możliwości regulacji? Zdrętwiałe plecy i bolące kręgosłupy to dla wielu osób efekt końcowy długiego dnia spędzonego w biurze.

Początek ery technologicznej - lata 1900

Na początku 1900 r. coraz więcej wiedziano o bezpieczeństwie i higienie pracy, co naprawdę zmieniło sposób, w jaki urządzano biura. Wciąż nie mieliśmy pojęcia, czym jest ergonomia, ale umiejscowienie biurek było gorącym tematem. Umieszczenie biurka blisko okna lub w pobliżu naturalnego światła było uważane za dobre rozwiązanie, które sprawdza się do dziś. Trendem, który zaczął się upowszechniać, było także nieupychanie zbyt wielu biurek w jednej przestrzeni, chociaż otwarte biura w stylu "kury na baterie" cieszyły się popularnością jeszcze w połowie wieku.

W połowie XIX w. biura wyglądały zupełnie inaczej niż w XIX w., co wynikało głównie z rozwoju technologii. Na początku tego wieku mieliśmy już oczywiście telefon, ale technologia komputerowa szybko zaczęła przejmować kontrolę. Wpłynęło to na sposób urządzania biura, ale także na sposób projektowania mebli. Biurko, na którym mieścił się komputer (aczkolwiek dość duże i grube), musiało mieć więcej kształtów, w porównaniu z płaskim stołem z lat 1800. Zaczęto projektować zakrzywione biurka, aby zapewnić większą wygodę podczas długiego dnia spędzonego przed ekranem komputera.

Ponadto zaczęto przywiązywać dużą wagę do przechowywania dokumentów w biurze. Często wydzielano pomieszczenia na magazyny, a ściany ozdabiały ogromne szafy na dokumenty.

Największe zmiany sprowadzały się do:

- materiału, z którego wykonane były biurka

- Ograniczenie rozpraszania uwagi dzięki zastosowaniu ścianek działowych i ekranów

- Duża świadomość w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wprowadzenie roślin, lepszego oświetlenia, wentylacji itp.

- Bezpieczeństwo, np. zamki na biurkach, aby zabezpieczyć rzeczy osobiste (torby) w czasie pracy.

O ile wcześniej biurka były wykonane z ciężkiego, niewygodnego drewna, o tyle teraz modnym dodatkiem do biur zaczęły być metale. Powodów było wiele, ale najczęstszym z nich były koszty. Biurka metalowe były również łatwiejsze do przenoszenia niż drewniane, choć w wielu przypadkach były mniej estetyczne. W dzisiejszych czasach mamy do czynienia z mieszanką tych dwóch rozwiązań, więc ten trend nie do końca się przyjął.

Ekrany i ścianki działowe w biurach są nadal stosowane, aby zapewnić prywatność i ciszę podczas wykonywania szczegółowych zadań. W połowie lub pod koniec XX wieku ekrany były wykorzystywane do rozdzielania zespołów pracowników i umożliwiania współpracy bez rozpraszania uwagi otoczenia. W tym czasie zaczęto prowadzić wiele badań z zakresu psychologii miejsca pracy, które wykazały, że prywatność i cisza to świetny sposób na zwiększenie wydajności pracowników.

Wspomnieliśmy o roślinach i przyrodzie - również w tym okresie zaczęto tworzyć wiele teorii na temat wykorzystania przyrody i jej wpływu na wydajność pracowników. W tym czasie w dużych biurach często można było zaobserwować dużą ilość roślin, często aż za dużo! Podlewanie ich było nie lada zadaniem...

Na koniec wspomnieliśmy o zamkach na biurkach, ale było to podyktowane względami bezpieczeństwa. Ponieważ w tym czasie biura często miały plan otwarty, w ruchliwej przestrzeni zawsze kręciły się niezliczone rzesze ludzi. Pracownicy nie czuli się bezpiecznie, jeśli chodzi o swoje bagaże i inne rzeczy osobiste, dlatego jednym z rozwiązań mających na celu poprawę samopoczucia pracowników było wprowadzenie blokad na biurka, aby zapewnić im większy spokój.

Gdy rok 1900 dobiegał końca, a zbliżał się rok 2000, technologia była na porządku dziennym. Nadal używaliśmy dużych komputerów stacjonarnych, ale laptopy zaczęły być trendem, który w ciągu najbliższych kilku lat miał się znacznie rozpowszechnić.

Ergonomia jest trendy! - Lata 2000 i następne

Lata dwutysięczne to przede wszystkim dbałość o dobre samopoczucie pracowników i zwiększanie ich produktywności, a początkiem tego trendu było zwrócenie uwagi na znaczenie ergonomicznych mebli biurowych. Mogą to być modułowe meble biurowe, zwykłe krzesła, biurka - wszystko, co przyjdzie Ci do głowy, ale chodzi o to, aby były one jak najbardziej bezpieczne i zdrowe w użytkowaniu.

Początek XXI wieku był tak naprawdę kontynuacją ostatnich kilku lat lat 90-tych, ale wraz z upływem wieku byliśmy świadkami poważnych zmian w sposobie prowadzenia biura, w tym w jego ogólnym wystroju pod względem wybranych mebli. Obecnie jesteśmy o wiele bardziej świadomi tego, jak należy wykorzystywać przestrzeń, a także jak najlepiej wykorzystać biuro pod względem zdrowia, dobrego samopoczucia i wydajności pracowników. Technologia również poszła dziesięciokrotnie do przodu, co oznacza, że obecnie znacznie rzadziej korzysta się z ogromnych komputerów stacjonarnych, a ich miejsce zajmują laptopy i tablety.

Niezależnie od rodzaju używanego komputera, meble nadal muszą być ergonomicznie zaprojektowane, aby zapewnić zdrowie i bezpieczeństwo osób z nich korzystających. Krzesła biurowe muszą być regulowane, a biurka muszą mieć odpowiedni kształt do wykonywanych zadań, a także, w miarę możliwości, regulowaną wysokość. Dysponujemy również strefami i miejscami do odpoczynku, które pomagają stworzyć poczucie pracy zespołowej i wartości w środowisku biurowym. Lepiej rozumiemy pojęcie pierwszego wrażenia, starając się, aby recepcja była jak najbardziej przyjazna dla gości. Lepiej wykorzystujemy naszą przestrzeń, wiemy o naturze i sztuce, które poprawiają nastrój w biurze, i rozumiemy różne metody pracy, takie jak praca w domu, praca na odległość, freelancing, praca zadaniowa, hot-desking itp.

Mówiąc prościej, sposób, w jaki pracujemy, sposób, w jaki organizujemy nasze biura i sposób, w jaki zmieniły się nasze meble biurowe, przeszły naprawdę długą drogę.

Jeśli szukasz nowych mebli biurowych w Londynie lub w dowolnym miejscu, poszukaj w Internecie hasła "meble biurowe blisko mnie". W Calibre mamy kilka świetnych propozycji, które pomogą Ci urządzić nową przestrzeń lub odnowić już istniejącą.

Jak oceniasz sposób, w jaki meble biurowe ewoluowały na przestrzeni lat? Czy mógłbyś sobie wyobrazić pracę w biurze z 1800 roku? Jak myślisz, w jakim kierunku pójdziemy w przyszłości?